مقدمه: سلامتی کودکان اساس فعالیتهای بسیاری از سازمانهای بینالمللی است. مدارس ابتدایی نقشی اساسی در برنامهریزی و آموزش رفتارهای صحیح بهداشتی برای کودکان دارند.
روش کار: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع تحلیلی است. نمونهها شامل 330 دانشآموز دختر و پسر بودند که به طور طبقهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این بررسی پرسشنامهبود. دادهها از طریق مصاحبه با کودک توسط پژوهشگر جمعآوری شده و با استفاده از روشهای آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کایدو و آزمون تی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج این بررسی نشان داد که بین رفتارهای بهداشتی دانشآموزان در رابطه با بهداشت چشم، پوست و ضمایم، خواب و استراحت و فعالیت فیزیکی با داشتن یا نداشتن مربی بهداشت اختلاف معنادار آماری وجود نداشت. در حالی که در حیطه بهداشت گوش و دهان و دندان ارتباط معنادار آماری به چشم میخورد و دانشآموزان دارای مربی رفتار بهتری نسبت به دانشآموزان بدون مربی داشتند. در مورد رفتارهای بهداشتی دهان و دندان در مجموع دختران رفتار بهداشتی بهتری نسبت به پسران داشتند. در رابطه با رفتار بهداشتی فعالیت فیزیکی پسران با یا بدون مربی بهداشت رفتار بهداشتی بهتری نسبت به دختران داشتند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش به رغم وجود تفاوت در بعضی ابعاد رفتارهای بهداشتی، در مجموع بین رفتارهای بهداشتی دانشآموزان دارای مربی و بدون مربی بهداشت اختلاف معنادار آماری وجود نداشت. از آنجا که شکلگیری رفتار بهداشتی موضوعی چند بعدی بوده و عوامل و متغیرهای مختلفی علاوه بر حضور یا عدم حضور مربی بهداشت میتوانند بر آن تأثیرگذار باشند، بررسی همه جانبهی این عوامل میتواند معیارهای روشنتری برای طراحی برنامههای آموزشی مؤثر کودکان فراهم سازد و راهکارهایی جهت استفاده بهینه از منابع (نیروی انسانی، بودجه، زمان و ...) برای ارتقاء سطح آگاهی و عملکرد بهداشتی کودکان در مدارس ارایه دهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |