Nikbakht Nasrabadi A, Parsa Yekta Z, Seif H, Rasoolzadeh N. Professionalization experiences of newely employed nurses in clinical settings in Iran. Journal of Hayat 2006; 11 (4 and 3) :5-18 URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-229-fa.html
نیکبخت نصرآبادی علیرضا، پارسایکتا زهره، سیف هادی، رسول زاده نسرین. تجارب حرفهای شدن پرستاران در آغاز ورود به مرحله بالینی پرستاری در ایران. حیات. 1384; 11 (4 و 3) :5-18
زمینه و هدف: :یکی از رسالتهای آموزش پرستاری آماده نمودن پرستاران برای ورود موفقیتآمیز به حرفه و انجام نقشهای محوله به نحوی است که نه در فرد ایجاد فرسودگی و ناامیدی نماید و نه برای جامعه پرستاری و مددجویان مخاطرهآمیز گردد. قطعاً ورود از یک محیط دانشجویی به یک محیط کاری فرد را با دنیای دیگری مواجه مینماید و به وی هویتی خاص میبخشد. پدیدهی حرفهای شدن در طول زمان و در تعاملات با افراد تشکیل، تقویت و تثبیت میگردد، و این پدیده بخشی از فرآیند «اجتماعی شدن» یک حرفه قلمداد میشود. این مطالعه تجربیات پرستاران را در اولین سال اشتغال پیرامون پدیده حرفهای شدن مورد بررسی قرار داده است. روش بررسی: برای انجام این مطالعه یکی از روشهای تحقیق کیفی تحت عنوان پدیدارشناسی تفسیری بِنر مورد استفاده قرار گرفته است. روش اصلی جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه سازمان یافته با 17 شرکتکننده در پژوهش بود که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و دادههای حاصل از آن به روش تجزیه و تحلیل درونمایهای بِنر فراهم گردیده است. یافتهها: در این مطالعه در مجموع 5 درونمایهی اصلی و 4 درونمایهی فرعی استحصال گردید. به طور کلی از نظر پرستاران شرکتکننده مفهوم حرفهای شدن مترادف است با دانش کافی در زمینهی مورد نظر همراه با داشتن تجربه و استقلال در عمل و ارایه یک مراقبت اصولی و همه جانبه برای بیمار. از این منظر آنان احساس نمودهاند که هنوز به طور کامل حرفهای نشدهاند و در این مسیر مشکلات و مسایل متعدد و پیچیدهای را فراروی خود میبینند. لذا در یک عبارت کلی مفهوم حرفهای شدن برای آنان عبارت بود از دانایی، تجربه و استقلال در عمل و ارایه یک مراقبت اصولی و فراگیر. نتیجهگیری: در راه حصول به شرایط حرفهای شدن نیاز مبرمی به فراهم کردن شرایط دانایی محوری، امکان تجربه، و فرصت استقلال در عمل و در مجموع فراهم نمودن شرایط ارایه مراقبتهای پرستاری اصولی و همه جانبه احساس میشود.