زمینه و هدف:بهکارگیری نتایج تحقیقات در ایران در مرحله آغازین قرار دارد و پرستاران میکوشند تا عملکرد بالینی خود را بر پایه شواهد علمی قرار دهند. بسیاری از مطالعات نشان میدهند که انجام تحقیق و بهکارگیری نتایج آن در فعالیتهای بالینی پرستاران، دغدغه حرفه پرستاری نبوده است. این مطالعه به بررسی نگرش پرستاران نسبت به تحقیق و بهکارگیری نتایج آن در فعالیتهای بالینی پرداخته است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی 410 پرستار و مربی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای دو قسمتی بود. بخش اول مربوط به اطلاعات فردی و بخش دوم درباره نگرش پرستاران نسبت به تحقیق و استفاده از نتایج آن بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: 2/91% نمونهها به استفاده از یافتههای تحقیق در فعالیتهای بالینی اعتقاد داشتند، اما 6/77%آنان معتقد بودند که تحقیقات به فعالیتهای بالینی پرستاری مربوط نیست. در عین حال 3/88% پرستاران اعتقاد داشتند که تحقیقات به ساخت پایه علمی در پرستاری کمک میکند. تصویر کلی نتایج نشان داد که 70% شرکتکنندگان نسبت به تحقیق نگرش مثبت دارند. بین نوع فعالیت حرفهای، بخش یا گروه آموزشی شرکتکنندگان و فعالیت در امر پژوهش، با نگرش پرستاران نسبت به تحقیق و استفاده از نتایج آن ارتباط معنادار آماری وجود داشت.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اکثریت نمونهها نسبت به استفاده از یافتههای تحقیق نگرش مثبت دارند. اما اهمیت دادن پرستاران به تحقیق، به تنهایی برای استفاده از تحقیق کافی نبوده و برای آن که استفاده از نتایج تحقیق در پرستاری یک واقعیت تلقی گردد، انجام تحقیقات بیشتری در زمینه عوامل مؤثر در بهکارگیری نتایج تحقیق در پرستاری لازم است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |