دوره 26، شماره 2 - ( 4-1399 )                   برگشت به نسخه مرتبط | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi S, Mansoorian M R, Khosravan S, Jafari Ghaleh Joughi N, Jafari Ani S, Khalili F. Comparison of the effect of lecture and role-playing methods on awareness of healthy nutrition in school-age children. Journal of Hayat 2020; 26 (2) :205-217
URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-3575-fa.html
نجفی سمانه، منصوریان محمد رضا، خسروان شهلا، جعفری قلعه جوقی نعمت، جعفری آنی سیما، خلیلی فاطمه. مقایسه تأثیر روش های ایفای نقش و سخنرانی بر آگاهی کودکان دبستانی در زمینه تغذیه سالم. حیات. 1399; 26 (2) :205-217

URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-3575-fa.html


1- گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران؛ مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
2- گروه آموزشی پرستاری سلامت جامعه و مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران؛ مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، f.khalili.925@gmail.com
چکیده:   (2467 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش تغذیه صحیح یکی از مهم­ترین اولویت­ها در همه دوران­های زندگی به خصوص در سنین کودکی است. روش آموزش نیز یکی از ارکان مهم در مؤثر بودن آموزش تلقی می­شود. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر روش­های ایفای نقش و سخن‌رانی بر آگاهی کودکان دبستانی در زمینه تغذیه سالم انجام یافته است.
روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی در مورد 60 دانش­آموز ابتدایی دوره دوم شهر گناباد در سال 1396 انجام یافته است. شرکت­کنندگان به روش تصادفی چندمرحله­ای انتخاب و به دو گروه ایفای نقش و سخن‌رانی تخصیص یافتند. آگاهی دانش­آموزان قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از آموزش به وسیله پرسشنامه محقق ساخته سنجیده شد. داده­ها در نرم­افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی، تحلیل شد. 05/0p معنادار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی در گروه ایفای نقش قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله به ترتیب 55/2±77/10، 15/55±1/14 و 10/1±50/14 و در گروه سخنرانی به ترتیب 85/1±07/11، 43/1±72/13 و 84/2±47/11 (دامنه نمرات قابل کسب 16-0) بود. بین میانگین آگاهی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معناداری وجود داشت (001/0p<) و افزایش آگاهی در روش ایفای نقش بیش‌تر از سخنرانی بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر بیش‌تر شیوه ایفای نقش نسبت به سخن‌رانی در آموزش تغذیه سالم در کودکان سن مدرسه، پیشنهاد می­شود در برنامه آموزش تغذیه در مدارس از روش­های جذاب، پویا و مؤثرتری همچون ایفای نقش، متناسب با اهداف رفتاری آموزشی استفاده شود تا علاوه بر افزایش بازده آموزشی، موجب ماندگاری بیش‌تر اثرات آموزش و یادگیری پایدارتر دانش­آموزان گردد.
 
متن کامل [PDF 299 kb]   (1057 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مراقبت‌هاي پرستاري
انتشار: 1399/6/17 | انتشار الکترونیک: 1399/6/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به حیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb