Tabiban S, Soleimani M A, Bakhshande H, Asghary M. Effect of an illness perception-based intervention on hemodialysis patients' hope: A clinical trial study
. Journal of Hayat 2017; 23 (3) :266-276
URL:
http://hayat.tums.ac.ir/article-1-2009-fa.html
طبیبان سمیرا، سلیمانی محمد علی، بخشنده هومن، اصغری مرضیه. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر درک از بیماری بر امید بیماران همودیالیزی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
. حیات. 1396; 23 (3) :266-276
URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-2009-fa.html
1- استادیار گروه آموزشی نفرولوژی مرکز آموزشی درمانی پژوهشی قلب شهید رجایی، تهران، ایران
2- استادیار،مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
3- دانشیار گروه آموزشی اپیدمیولوژی مرکز آموزشی درمانی پژوهشی قلب شهید رجایی، تهران، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مرکز آموزشی درمانی پژوهشی قلب شهید رجایی، تهران، ایران ، asghary_marzieh@yahoo.com
چکیده: (7066 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای امید در بیماران همودیالیزی از اهمیت بالایی برخوردار است. روشهای متفاوتی برای افزایش امید بیماران مزمن توصیه شده است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر درک از بیماری بر امید در بیماران تحت درمان با همودیالیز است.
روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده (IRCT2016103130609N1) در مورد 120 بیمار همودیالیزی بستری در بخش همودیالیز بیمارستان بوعلی سینای شهر قزوین از آذر تا بهمن ماه سال 1395 انجام یافته است. نمونهها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند. پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی و بیماری، امید هرث و پرسشنامه خلاصه شده درک از بیماری، قبل از اجرای مداخله تکمیل شدند. گروه مداخله، آموزش مبتنی بر درک از بیماری را در سه جلسه 30 دقیقهای قبل از شروع همودیالیز دریافت کردند. 4 هفته بعد مجدداً پرسشنامه امید هرث و درک از بیماری توسط هر دو گروه تکمیل شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای تیتست و ANCOVA در نرمافزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله بین نمرات امید دو گروه تفاوت آماری معناداری وجود نداشته (589/0=p)، اما پس از مداخله در گروه آزمون (98/2±54/36) به طور معناداری نسبت به گروه شاهد (76/3±88/33) افزایش یافته است (001/0p<).
نتیجهگیری: نتیجه مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی درک از بیماری در افزایش امید بیماران تحت درمان با همودیالیز مؤثر است. لذا انجام این مداخله در بیماران همودیالیزی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مراقبتهاي پرستاري انتشار: 1396/9/8 | انتشار الکترونیک: 1396/9/8