دوره 20، شماره 3 - ( 8-1393 )                   برگشت به نسخه مرتبط | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi H, Mooghali A, Bagheri Lankarani K, Habibi F. Relationship between Nurses' Job Satisfaction and Burnout with Patients Satisfaction in Shiraz, 2012. Hayat. 2014; 20 (3) :30-42
URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-843-fa.html
حبیبی حجت، موغلی علیرضا، باقری لنکرانی کامران، حبیبی فروزان. بررسی ارتباط بین رضایت و فرسودگی شغلی پرستاران با رضایت بیماران در شهر شیراز در سال 1391. فصلنامه حیات. 1393; 20 (3) :30-42

URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-843-fa.html


1- دانشجوی کارشناس ارشد مديريت دولتی دانشگاه پيام‌نور، شيراز، ايران کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه پیام‌نور شیراز ، Iranh2013@yahoo.com
2- استاد گروه آموزشی مديريت دولتی دانشگاه پيام‌نور، تهران، ايران استاد گروه آموزشی مدیریت دولتی دانشگاه پیام‌نور تهران
3- عضو کميته تحقيقات سياست‌گذاری سلامت، استاد گروه آموزشی داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شيراز، شيراز، ايران استاد گروه آموزشی داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
4- دانشجوی کارشناس ارشد مديريت دولتی دانشگاه پيام‌نور، شيراز، ايران کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه پیام‌نور شیراز
چکیده:   (5458 مشاهده)

  زمینه و هدف: با توجه به این که بیماران اغلب کیفیت خدمات ارایه شده از بیمارستان را بر پایه درک خود از مراقبت پرستاری بنا می‌کنند و چون خدمات پرستاری نقش بسیار مهمی در رضایت بیماران دارد، می‌توان انتظار داشت ک ه متغیرهای رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران بر رضایت بیماران تأثیرگذار باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رضایت و فرسودگی شغلی پرستاران بر رضایت بیماران در بیمارستان‌های شهر شیراز انجام یافته است .

  روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است . در این مطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای 280 نفر از پرستاران شاغل و 560 نفر از بیماران بستری در بیمارستان‌های شهر شیراز به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ها ی رضایت شغلی Spector (1996) و فرسودگی شغلی Maslach (1996) و پرسشنامه محقق ساخته رضایت بیماران استفاده شد. داده‌ها به وسیله نرم‌افزارهای SPSS و AMOS تحلیل و از مدل‌های معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی جهت سنجش مدل تحقیق استفاده گردید .

  یافته‌ها : نتایج این مطالعه نشان داد دو متغیر رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران بر رضایتمندی بیماران اثرگذار است. همچنین بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران رابطه منفی و معنادار برقرار است (001/0 p< ) .

  نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود که با تمرکز روی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران و رفع کمبودها و سازمان‌دهی حرفه پرستاری و بهبود سیستم پرداخت و عادلانه کردن آن، زمینه برای بالا بردن سطح کیفیت مراقبت و رضایتمندی هرچه بیش‌تر بیماران فراهم شود .

  

متن کامل [PDF 295 kb]   (2358 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مراقبت‌هاي پرستاري
انتشار: ۱۳۹۳/۸/۲۴ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۸/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه حیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of hayat

Designed & Developed by : Yektaweb