دوره 20، شماره 2 - ( 5-1393 )                   برگشت به نسخه مرتبط | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghavipanjeh S, Ebrahimi H, Barzanjeh Atri S, Pakpour V, Tarverdizadeh P. Effect of Problem-Solving Skills on Depression Scores in Nursing and Midwifery Students. Hayat. 2014; 20 (2) :38-46
URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-799-fa.html
قوی‌پنجه سمیه، ابراهیمی حسین، برزنجه عطری شیرین، پاک‌پور وحید، تاروردی‌زاده پویا. اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر افسردگی دانشجویان پرستاری و مامایی. فصلنامه حیات. 1393; 20 (2) :38-46

URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-799-fa.html


1- مربی گروه آموزشی روان‌پرستاری دانشکده پرستاری و مامايی، دانشگاه علوم پزشکی اروميه، اروميه، ايران دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، ghavipanjehrezaiy@yahoo.com
2- دانشيار گروه آموزشی روان‌پرستاری دانشکده پرستاری و مامايی، دانشگاه علوم پزشکی تبريز، تبريز، ايران دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
3- مربی گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامايی، دانشگاه علوم پزشکی تبريز، تبريز، ايران دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
4- عضو کميته تحقيقات دانشجويی، دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری دانشکده پرستاری و مامايی، دانشگاه علوم پزشکی تبريز، تبريز، ايران دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
5- دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری دانشکده پرستاری و مامايی، دانشگاه علوم پزشکی تبريز، تبريز، ايران دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (3702 مشاهده)

  زمینه و هدف: بروز افسردگی در میان دانشجویان پرستاری و مامایی شایع است. آموزش مهارت حل مسأله نوعی مداخله روان‌شناختی کوتاه مدت است که می‌تواند در حل مشکلات روان­شناختی استفاده شود. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر کاهش شدت افسردگی دانشجویان پرستاری و مامایی اجرا شده است .

  روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد می‌باشد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول 90-89 در دانشکده­های پرستاری و مامایی ارومیه و تبریز بودند. ابتدا مقیاس افسردگی بک در هر دو دانشکده اجرا شد. نمونه پژوهش شامل 92 دانشجو بود که در مقیاس افسردگی نمره 10 و بالاتر کسب کرده بودند و به طور تصادفی به دو گروه مداخله (46 نفر) و شاهد (46 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله در 6 جلسه آموزش مهارت حل مسأله دریافت نمود. در پایان در هر دو گروه مقیاس افسردگی بک اجرا شد. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد .

  یافته‌ها : نمرات مقیاس افسردگی بک در گروه مداخله از 60/18 به 41/13 و در گروه شاهد از 04/15 به 91/15 تغییر یافت. بر این اساس میانگین نمرات افسردگی گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد کاهش معناداری (001/0 p< ) داشته است.

  نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، آموزش مهارت حل مسأله به عنوان یک مداخله روان‌شناختی کوتاه مدت می‌تواند به ارتقای سلامت روان دانشجویان کمک کرده و زمینه را برای کسب مهارت‌های مراقبتی و ارتقای کیفیت مراقبت‌ پرستاری و مامایی فراهم نماید .

  

متن کامل [PDF 190 kb]   (1376 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مراقبت‌هاي پرستاري
انتشار: ۱۳۹۳/۶/۲۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۶/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه حیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of hayat

Designed & Developed by : Yektaweb