دوره 20، شماره 1 - ( 1-1393 )                   برگشت به نسخه مرتبط | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khatiban M, Shirani F, Oshvandi K, Soltanian A, Ebrahimiyan R. Effect of Supportive-Educative Nursing System on Self-Care Skills in Trauma Patients with Chest Drainage System. Hayat. 2014; 20 (1) :48-58
URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-723-fa.html
خطیبان مهناز، شیرانی فاطمه، عشوندی خدایار، سلطانیان علیرضا، ابراهیمیان رامین. بررسی تأثیر به‌کارگیری سیستم آموزشی- حمایتی بر مهارت خودمراقبتی بیماران ترومایی دارای سیستم تخلیه قفسه سینه. فصلنامه حیات. 1393; 20 (1) :48-58

URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-723-fa.html


1- عضو مرکز تحقيقات مراقبت‌های مادر و کودک، استاديار گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامايی، دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشـکده پرستاری و مامایی
2- کارشناس ارشد پرستاری سایر
3- عضو مرکز تحقيقات مراقبت‌های مادر و کودک، استاديار گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامايی، دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشـکده پرستاری و مامایی ، oshvandi@umsha.ac.ir
4- استاديار گروه آموزشی آمار زيستی و اپيدميولوژی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ايران دانشکده بهداشت
5- استاديار گروه آموزشی جراحی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ايران دانشکده پزشکی
چکیده:   (14133 مشاهده)

  زمینه و هدف: در ترومای قفسه سینه، جای‌گذاری سیستم تخلیه قفسه سینه لازم است. مشارکت این بیماران در خودمراقبتی نیازمند کسب مهارت است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر به­کارگیری سیستم آموزشی- حمایتی بر مهارت خودمراقبتی بیماران ترومایی دارای سیستم تخلیه قفسه سینه صورت گرفته است .

  روش بررسی: در مطالعه نیمه تجربی حاضر، 62 بیمار ترومایی دارای سیستم تخلیه قفسه سینه در سه بخش­ جراحی بیمارستان بعثت همدان از دی 1391 تا اردیبهشت 1392 شرکت نمودند. به صورت تصادفی، دو بخش به گروه آزمون (31 نفر) و یک بخش به گروه شاهد (31 نفر) اختصاص یافت. نمونه‌ها به صورت در دسترس انتخاب شدند. سیستم آموزشی- حمایتی براساس نیازهای خودمراقبتی بیماران طراحی و به مدت سه روز متوالی برای بیماران اجرا شد. ابزار پژوهش، فرم نیازسنجی خود مراقبتی و چک لیست مشاهده‌ای مهارت خودمراقبتی بیماران بود که در ابتدا و سه روز بعد توسط مشاهده­گر خارجی تکمیل گردید. داده­ها با استفاده از آزمون تی‌مستقل، مجذور کای، من‌ویتنی، ویلکاکسون و کوواریانس در نرم‌افزار SPSS v.16 تحلیل شد .

  یافته‌ها : دو گروه از نظر سن، جنس، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل، و شهرنشین بودن و نیز نیازهای خودمراقبتی همسان بودند (05/0< p ). هرچند افزایش مهارت خودمراقبتی در افراد هر دو گروه شاهد (01/0> p ) و آزمون (0 0 1/0> p ) دیده شد، اما به‌کارگیری سیستم آموزشی- حمایتی سبب کسب مهارت خودمراقبتی بیش‌تر در گروه آزمون گردید (001/0> p ) .

  نتیجه‌گیری: به طور کلی، مهارت­های خودمراقبتی بیماران دارای سیستم تخلیه قفسه سینه، با گذشت زمان افزایش می­یابد، اما به­کارگیری سیستم آموزشی- حمایتی می ­ تواند کسب مهارت­ها را تسهیل کند .

  

متن کامل [PDF 202 kb]   (1601 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مراقبت‌هاي پرستاري
انتشار: ۱۳۹۳/۳/۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۳/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه حیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of hayat

Designed & Developed by : Yektaweb