زمینه و هدف:به دلیل وجود مشکلات در خانواده در پذیرش نوجوانان عقبمانده ذهنی به علت نقصان رشد در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و تربیتی، بررسی حاضر با هدف تعیین عوامل فردی مرتبط با پذیرش نوجوانان عقبمانده ذهنی توسط خانواده انجام شد.
روش بررسی: این بررسی یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی است. تعداد 406 نفر از سرپرستان نوجوانان عقبمانده ذهنی (199 نفر که نوجوانان خود را در خانواده پذیرفته بودند «گروه روزانه» و 207 نفر از کسانی که فرزند عقبمانده خود را به مراکز نگهداری سپرده بودند «گروه شبانه روزی») به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب گردید. اطلاعات از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری نظیر مجذور کای و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد مشخصات فردی مددجویان نظیر سن، سطح تحصیلات، علل و میزان عقبماندگی ذهنی در پذیرش نوجوان عقبمانده ذهنی توسط خانواده مؤثرند (05/0p<). عوامل فردی نظیر توانایی لباس پوشیدن، تغذیه، رعایت بهداشت فردی، سابقه بیاختیاری ادرار و مدفوع، اختلال خواب به صورت بیخوابی، حساسیت و زود رنجی، ابتلا به بیماری روانی، مشکل برقراری ارتباط با سایرین، آسیب رساندن نوجوان به خود و دیگران، ایجاد سروصدا و مزاحمت برای دیگران و فرار از منزل بر پذیرش نوجوان عقبمانده ذهنی توسط خانواده تأثیرگذار میباشند (001/0نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که عدم توانایی در لباس پوشیدن، تغذیه و رعایت بهداشت فردی، سابقه بیاختیاری ادرار و مدفوع، اختلال خواب به صورت بیخوابی، حساسیت و زود رنجی، ابتلا به بیماری روانی، مشکل برقراری ارتباط با سایرین، آسیب رساندن به خود و دیگران، ایجاد سروصدا و مزاحمت برای دیگران و فرار از منزل در عدم پذیرش نوجوان عقب مانده ذهنی در خانواده مؤثر بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |